ضامن آهــو
اطلاعات کامل و جامع در باره امام رضا(ع)،حرم،مشهد و ...

مردی حضور امام رضا(ع) آمد و گفت: یابن رسول­الله از (الحمد لله ربّ العالمین) مرا آگاه کن. تفسیرش چیست؟ حضرت فرمود: پدرم از جدم، از امام باقر(ع) از پدرش امام زین­العابدین(ع) برایم روایت کرده که مردی حضور امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین (الحمد لله ربّ العالمین) را برایم تفسیر کنید:

حضرت فرمود: «الحمد لله» آن است که خداوند، برخی از نعمتهایی را که به بندگانش ارزانی داشته به طور اجمال و سربسته به آنها معرفی کرده است. چون تفصیلاً به شناسایی همه آنان قادر نیستند زیرا نعم و عطای او، بیش از آن است که به شماره درآید، و شناخته شود. از این جهت به آنان فرمود، بگویید «الحمد لله ربّ العالمین».

ربّ العالمین: یعنی مالک و صاحب اختیار جهانهاست.

مقصود از عالمین: گروه اجتماعات از همه مخلوق- از جماد و حیوان است. اما حیوانات: خداوند آنها را در ید توان و قدرتش زیر و رو می­کند و از روزیش به آنها می­خوراند و در تحت حمایت خود آنها را نگهداری می­نماید و بر آنها محیط است و براساس مصلحتش همه را تدبیر می­کند.

اما جمادات: هم اوست که با دست قدرتش آنها را نگه می­دارد و آنچه را که به هم پیوند و پیوستگی دارد از سقوطشان جلوگیر است و آنچه را که در حال انهدام و سقوط است، مانع از اتصال و پیوند آن است. آسمان را حافظ و نگهدار است، که بر زمین واقع نشود! مگر به اذن و اجازه او- و زمین را حافظ و نگهدار است که فرود نرود! (جز به فرمان و امر او).

براستی که او به بندگانش، حقیقتاً رأفت و رحمت دارد.

سپس فرمود: ربّ العالمین: مالک و خالق و روزی ­رسان آنهاست.

آن هم روزی­رسانی که ارزاق را به سوی مخلوقات سوق می­دهد، چه آنها به طریق رزق عالم باشند، یا جاهل (خدا روزی را به طرف مخلوقات می­کشاند از جاهایی که می­دانند یا نمی­دانند) پس روزی، معلوم و تقسیم شده است. فرزند آدم، به هر روش و آیین که می­خواهد در دنیا رفتار نماید.

برگرفته از کتاب نماز و دعا از دیدگاه امام رضا(ع) – نویسنده محسن کتابچی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه